• darkblurbg
    Stichting Vrienden Dagverzorging
    Jannes van der Sleedenhuis
  • darkblurbg
    Stichting Vrienden Dagverzorging
    Jannes van der Sleedenhuis
  • darkblurbg
    Stichting Vrienden Dagverzorging
    Het Jannes van der Sleedenhuis
  • darkblurbg
    Stichting Vrienden Dagverzorging
    Het Jannes van der Sleedenhuis

Onderzoek naar elektrisch vervoer in het kader van milieueisen

Gezien recente klimaatdoelstellingen in Nederland is de toekomst van personenvervoer in Nederland en dus ook binnen onze stichting gebaat bij de ontwikkeling van hybride of zelfs geheel elektrische bussen. Daar waar de afgelopen jaren het elektrische aandeel in deze categorie met één procent gelijk bleef, is het dit percentage in één jaar met 3 procent gestegen. Hiermee lijkt een basis voor elektrisch personenvervoer gelegd. Bovendien heeft de Nederlandse overheid besloten, om een einde te maken aan de stijgende NOx- en fijnstofemissies dat vanaf 2025 alle nieuwe bussen in het (openbaar) vervoer uitstootvrij moeten rijden. Het voorgaande houdt in dat onze organisatie bij vervanging van de bestaande bus zich moet voorbereiden op de aanschaf van een uitstoot-vrije bus. In het voorjaar van 2017 heeft een werkgroep hiertoe een oriëntatie verricht.  De uitkomst van het onderzoek heeft tot het volgende geleid:

  • de hoge investeringskosten; elektrische bussen zijn twee keer zo duur als dieselbussen;
  • de beperkte batterijcapaciteit wordt beïnvloed door continu variërende omstandigheden zoals weersomstandigheden, verkeer en rijgedrag, is het een uitdaging om energieverbruik te koppelen aan voertuigbereik. Want, de batterij drijft niet alleen de motor, maar ook al het andere in bus aan zoals de rolstoellift, verwarming, ruitenwissers, Dit resulteert in een variabele energieconsumptie en daarmee ook een wisselende actieradius;
  • een uitdaging is het onderhoud. Het voordeel van een elektrische motor ten opzichte van een dieselmotor is dat deze een stuk minder bewegende delen heeft en dus minder onderhoud vereist. Een nadeel is dat de batterij om gespecialiseerde kennis vraagt en hoge reparatiekosten heeft als er eenmaal iets stuk gaat;
  • het verkeer in het algemeen is verantwoordelijk voor 23% van de totale CO2 uitstoot;
  • fossiele brandstoffen zorgen voor opwarming van de aarde en zijn geen onuitputtelijke bron aan energie. Bovendien is de vuile lucht die de auto’s uitstoten ook slecht voor de gezondheid. Bij elektrisch rijden, vooral op groene stroom, komen geen schadelijke gassen vrij. Daarnaast is elektrisch rijden zuiniger en stiller.

Naar aanleiding van het bovenstaande blijkt dat elektrische auto’s zoveel efficiënter zijn dan fossiele auto’s en dat het totale energieverbruik juist daalt, zelfs met grijze stroom is elektrisch rijden schoner. Bij vervanging van de huidige bus zal op basis van milieuaspecten overgegaan worden naar hybride of elektrisch aangedreven bus.

Om  in de toekomst vervoer te kunnen blijven realiseren kunnen wij uw financiële ondersteuning bijzonder goed gebruiken en zijn wij erg erkentelijk voor uw bijdrage.